Sabtu, 27 April 2013

temuramah


TEMURAMAH

Saya : assalamualaikum,pakcik. saya bertemu dengan pakcik ini bertujuan untuk menemuramah  pakcik tentang pengangkutan awam di pecan Kepala Batas ini. Harap pakcik kelapangan.
Pakcik : waalaikumsalam, ya. Silakan.
Saya : pertama sekali saya ingin tahu pakcik memandu dari mana ke mana?
Pakcik : pakcik selalu membawa penumpang dari Kepala Batas ke Tasek Gelugor melalui  Bertam.
Saya : berapa harga tambang bagi setiap kilometer?
Pakcik : harga tambang tambang selalu dikira RM 0.70 untuk setiap 1 hingga 7 kilometer.
Saya : seterusnya, apakah kepentingan perkembangan pengangkutan awam di kawasan Kepala Batas ini?
Pakcik : perkembangan pengangkutan awam ini banyak kepentingannya. Antaranya termasuklah  dapat mengurangkan kesesakan, mengangkut penumpang, pelancongan, dan bagi pakcik sendiri merupakan sumber  pendapatan.
Saya : selain itu, apakah masalah yang melibatkan perkembangan pengangkutan awam ini?
Pakcik : serasa pakcik, masalahnya ialah jika berlaku kemalangan, ia akan melibatkan ramai           penumpang kerana mereka berada dalam satu kenderaan yang sama. Selain itu masa yang  diambil bagi penumpang untuk menunggu bas tiba mengambil masa yang lama dan tiba di tempat yang dituju agak lama kerana bas ini berat dan banyak berhenti di hentian.
Saya : jadi, bagi pakcik apakah langkah untuk mengatasi masalah tersebut?
Pakcik : pakcik rasa, kerajaan atau syarikat bas ini perlu menambah lebih banyak bas yang baru untuk mengangkut penumpang. Secara tidak langsung dapat juga menyingkatkan masa untuk menunggu bas bagi penumpang yang menunggu bas.
Saya : baiklah, saya rasa itu cukup bagi saya untuk menyiapkan kerja kursus ini. terima kasih saya ucapkan kepada pakcik kerana telah banyak memberi kerjasama dan masa untuk saya menemubual pakcik.
Pakcik : tidak mengapa. Sama-sama dan terima kasih kerana sudi menemuramah pakcik.

6 ulasan: