Selasa, 30 April 2013

8.3 Kepentingan pengangkutan awam


8.3 Kepentingan Pengangkutan Awam
Perkhidmatan pengangkutan awam memainkan peranan penting dalam pembangunan negara. Antaranya ialah :

1. Mengangkut barangan 
Perkhidmatan bas Rapid juga mengangkut barang seperti bungkusan akhbar/majalah dan barang-barang lain atas permintaan pelanggan untuk dihantar ke destinasi yang diingini.

2. Mengurangkan kesesakan 
Perkhidmatan bas Rapid Penang di kawasan Kepala Batas ini telah mengurangkan kesesakan lalu lintas di bandar ini.

3. Mengangkut penumpang 
Daripada pagi hingga malam, perkhidmatan bas Rapid Penang telah mengangkut penumpang yang terdiri dari pelajar sekolah dan pekerja.
 
4. Sumber pendapatan 
Perkhidmatan bas awam seperti Bas Rapid Penang merupakan sumber pendapatan kepada pemandu bas tersebut dan pemilik bagi syarikat bas tersebut.

5. Peluang pekerjaan 
Tidak dinafikan perkembangan pengangkutan awam seperti bas Rapid Penang telah menyediakan peluang pekerjaan kepada penduduk sekitar seperti bekerja sebagai pemandu bas ataupun atendan bas.

6. Meningkatkan mobiliti penduduk 
Kekerapan bas Rapid Penang mengunjungi laluan setiap 30 minit memudahkan penduduk untuk bergerak. Bas yang berhawa dingin juga lebih selesa.

7. Menjimatkan masa 
Laluan yang berjadual dan setiap 30 minit oleh bas Rapid Penang telah menjimatkan masa penduduk. Penduduk tidak perlu membazirkan masa menunggu lama sebagaimana sebelum ini, mereka terpaksa menunggu bas selama 1 jam.

8. Menjimatkan kos 
 Kos juga lebih murah iaitu tambang sebanyak RM2.00 orang awam dan RM1.00 kepada pelajar sekolah, penuntut kolej, institusi pengajian tinggi untuk semua laluan bas Rapid Penang amat berbaloi.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan