Selasa, 30 April 2013

8.4 Masalah Pengangkutan Awam


8.4 Masalah Pengangkutan Awam
Antara masalah-masalah yang sering dialami oleh pengguna pengangkutan awam ialah :


1. Keselamatan penumpang terancam
 Sikap tidak bertanggungjawab sesetengah pemandu bas  telah membawa padah kepada penumpang. Penumpang merasa tidak selamat untuk menggunakan perkhidmatan bas. Sikap seperti ini juga boleh mengancam keselamatan pengguna jalan raya yang lain.

2. Jangka masa lama
 Sebelum dilancarkan Rapid Penang, pengguna terpaksa menunggu perkhidmatan bas henti-henti hampir sejam. Ketibaan bas yang tidak tentu juga menyukarkan penumpang yang menggunakan khidmat bas ini. 

3. Kos Bahan Api Meningkat 
Harga minyak yang semakin meningkat menyebabkan tambang pengangkutan awam khususnya bas meningkat.
4. Kenderaan lama
 Perkhidmatan bas atau van sekolah adalah kenderaan lama yang telah berdaftar 10 hingga 15 tahun. Tempat duduk dan kondisi bas juga tidak selesa.

5. Pencemaran udara 
 Pengangkutan awam khususnya bas menggunakan minyak diesel yang boleh mencemarkan udara. Udara dicemari dengan gas karbon monosida dan asap hitam yang berjelaga yang mencemarkan udara.

6. Pencemaran bunyi 
Kondisi bas yang lama boleh menimbulkan suasana yang membingitkan telinga dengan bunyi enjin kenderaan yang bising atau kuat. Situasi ini boleh mengganggu ketenangan penumpangnya.
Bagi penduduk yang tinggal berhampiran dengan lapangan terbang, sering terganggu dengan bunyi bising enjin  kapal terbang yang sedang mendarat atau kapal terbang yang sedang berlepas.

12 ulasan: