Selasa, 30 April 2013

RUMUSAN


RUMUSAN

Pengangkutan awam ialah sistem pengangkutan yang mana penumpang tidak bergerak menggunakan kenderaan sendiri. Jenis pengangkutan awam yang terdapat di kawasan kajian saya ialah bas Pengangkutan  awam adalah penting di pekan Kepala Batas, Seberang Perai Utara, Pulau Pinang kerana ia meningkatkan mobiliti penduduk terutama yang tidak mempunyai kenderaan.
 Kepentingan lain ialah mengangkut penumpang, menjimatkan kos dan mengurangkan kesesakan lalu lintas. Walaubagaimanapun, penduduk di Kepala Batas ini menghadapi beberapa masalah berkaitan pengangkutan awam seperti jangka masa lama, pencemaran udara dan pencemaran bunyi.
Saya mencadangkan beberapa langkah untuk mengurangkan masalah-masalah tersebut seperti menguatkuasakan undang-undang, menganjurkan kempen alam sekitar, dan berkongsi kenderaan ke tempat kerja.

Saya berharap pihak yang terlibat akan perihatin terhadap masalah-masalah yang dihadapi oleh penumpang di pekan Kepala Batas ini. Saya bangga kerana pihak terbabit berusaha memperbaiki perkhidmatan bas di pekan Kepala Batas ini.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan